2017-1-6 Verenigingsnieuws

Van het bestuur
RUUD HOPSTER EN ROB GOEDVOLK

Ledenbijeenkomst

Op 26 januar i 2017 vond in Concordia onze jaarlijkse ledenbijeenkomst plaats. Peter Sprangers van de Historische Kring Tolsteeg/Hoograven, schrijver van het boek Utrechtse tegels 1600-1900, hield een boeiende lezing over beschilderde wandtegels voor ruim zestig aanwezigen. Voorafgaande aan die lezing was Peter Sprangers op bezoek geweest bij een aantal Hooglandse tegelbezitters om foto’s te maken.

Soms waren die tegels nog op de oorspronkelijke plaats in de boerderij aaanwezig. In andere gevallen had men bij afbraak van de boerderij de tegels gelukkig gered. Zo waren er op de ledenbijeenkomst afbeeldingen van tegeltableaus te zien van o.a. boerderijen Hoogerhorst, Kattenbroek, de Broodheuvel, de Langenoord, de Lage Steeg, ’t Hoogje en de Oude Hooft.
Peter Sprangers schonk onze vereniging zijn powerpointpresentatie, waardoor het mogelijk is in De Bewaarsman nog eens terug te komen op de vaak fraaie tegeltableaus uit Hooglandse boerderijen.

Coelhorst appel
De nieuwste generatie Coelhorst appelbomen is dan eindelijk in Hoogland gearriveerd. Na een kort verblijf in de achtertuin van Arie Bos aan de Komhoeklaan staan de 43 geleverde boompjes inmiddels in heel Hoogland op hun definitieve plaats. Zo blijft een markant onderdeel van het Hooglandse erfgoed behouden.

Het begon allemaal in het najaar van 2014. Bij een zoektocht naar verhalen over standplaatsen van Coelhorst appelbomen ontstond een zeer grote vraag (wel 100 stuks) naar dit appelras. Het was een uitdaging om aan die belangstelling te kunnen voldoen. Expertise hadden we niet, maar Natuurmonumenten kon een bemiddelende rol spelen. Helaas was het voor ons niet mogelijk reclame te maken met: ‘Wilt u een Coelhorst appelboom uit de boomgaard van het landgoed Coelhorst?’ In die boomgaard was geen plek voor de opkweek van onze appelbomen. Het enten en opkweken is uiteindelijk gedaan door een kweker van oude fruitrassen in de Achterhoek.

De vraag naar het kleinste type boom (de struik) overtrof de vraag met maar liefst het tienvoudige. Dankzij een soepele opstelling van de afnemers die met een hoogstam genoegen wilden nemen, is het toch allemaal goed gekomen. Maar het kan nog beter worden. Want er zal nog een poging gedaan worden om via de reguliere handel Coelhorst appelbomen in de markt te zetten. Die generatie zal echter pas over twee tot drie jaar beschikbaar zijn. Daarvan houden we u uiteraard op de hoogte. Maar eerst kijken we reikhalzend uit naar de appeloogst, over twee tot drie jaar, van de nieuwe aanplant. Ook daarover zullen we u vanaf deze plaats informeren!