Onze vereniging heeft de ANBI status – RSIN nummer 804712190
Financieel bijdragen met steun van de fiscus
Naast uw lidmaatschap kunt u de Historische Kring Hoogland,hierna aangeduid met HKH, ook ondersteunen met een extra donatie. De HKH heeft de ANBI-status. Dat betekent dat donateurs voor belastingvoordelen in aanmerking kunnen komen.
Periodieke schenkingen
De bijzondere fiscale positie van de HKH biedt extra voordeel bij periodieke schenkingen. De schenker heeft namelijk recht op extra aftrek voor de inkomstenbelasting van 25% van de schenking. U kunt dus een kwart meer aftrekken dan u daadwerkelijk heeft geschonken. Voor dit soort schenkingen geldt per belastingplichtige wel een maximum van € 5000 per jaar; er ontstaat dan een maximale aftrekpost van € 6250. AIs u vijf jaar lang periodiek schenkt, kunt u maximaal profiteren van deze regeling. Wel moet de schenking worden vastgelegd in een notariële akte.
Eenmalige gift
Ook eenmalige giften kunt u als aftrekpost opvoeren voor de inkomstenbelasting. Doet u de gift aan een culturele instelling, zoals de HKH, dan geldt ook hier de extra aftrek van 25%. Eenmalige giften zijn echter beperkter aftrekbaar. Aftrekbaar is alleen dat deel van de in een jaar gedane giften dat hoger is dan 1% (met een minimum van € 60) en dat niet meer bedraagt dan 10% van uw verzamelinkomen. Dit maximum van 10% is per 1 januari 2012 verhoogd tot een maximum van € 1250.
Giften door uw bedrijf?
Ook voor een onderneming is het met de nieuwe Geefwet aantrekkelijker geworden om giften te doen. Zo mag het totaal aan aftrekbare giften maar liefst 50% van de fiscale winst bedragen, in plaats van de voorheen geldende 10%. Voor deze aftrek geldt een maximum van € 100.000 per jaar. Voor de vennootschapsbelasting geldt een extra aftrek van 150%, met een maximumbedrag aan schenkingen van in totaal € 5000 in een jaar.
Nalaten
Een ander middel om de HKH financiële armslag te geven is natuurlijk het testament. Via een door een notaris opgemaakte wilsbeschikking kunt u de HKH een deel van uw na te laten vermogen toekennen. De bevoordeling kan worden uitgedrukt in een bepaald bedrag (legaat) of in een percentage van de totale erfenis (erfstelling).
Dankzij de ANBI-status ontvangt de HKH alle bedragen uit schenkingen en nalatenschappen belastingvrij. Het volledige bedrag dat u ter beschikking stelt komt dus ten goede aan de HKH. Als u overweegt een testamentaire beschikking te maken ten gunste van de HKH kunt u het best in overleg treden met uw notaris.
Maar wilt u schenken dan kunt u contact opnemen met de HKH.
In gezamenlijk overleg wordt dan aan de huisnotaris van de HKH (of uw eigen notaris, als u dat liever wilt) gevraagd de benodigde stukken op te maken.
Teneinde aan de voorwaarden van de Belastingdienst te voldoen, vermelden wij hieronder alle gegevens die wegens de ANBI-status op onze website dienen te staan.
Naam: Historische Kring Hoogland
RSIN nummer: 804712190
Contactgegevens: Historische Kring Hoogland, Fluitekamp 103, 3828 WJ Hoogland, mailadres info@historischekringhoogland.nl
Doelstelling: 1) het behoud van Hooglandse tradities en haar materieel erfgoed, waaronder mede begrepen de zorg voor monumenten en gebouwen. 2) het stimuleren van de belangstelling voor de Hooglandse geschiedenis en het historisch besef van de Hooglandse gemeenschap.
Beleidsplan: de vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door: a) het houden van lezingen, het organiseren van cursussen, excursies en tentoonstellingen voor haar leden en belangstellenden; b) het uitbrengen van een verenigingsblad; c) het stimuleren en/of begeleiden van onderzoek en publikaties; d) het aanleggen van een historische documentatie en verzamelen en bewerken van gegevens; e) het verzamelen en beheren van historische voorwerpen; f) het vastleggen van gebeurtenissen, herinneringen, folklore en taal; g) het opkomen voor bedreigde historische plaatsen en monumenten, hetzij rechtstreeks danwel bij overheden en instellingen die het behoud daarvan nastreven: h) het vormen van werkgroepen van leden.
Bestuurssamenstelling: Voorzitter: C.C. van Loen, Secretaris R.Goedvolk, Penningmeester P.H.Kok, Lid R.Hopster, Lid H.Botterblom
Beloningsbeleid: de Historische Kring Hoogland tracht haar doelstellingen en het daarop gebaseerde beleidsplan te verwezenlijken met vrijwilligers. Vergoedingen, anders dan voor aantoonbaar gemaakte kosten ten behoeve van de vereniging, worden niet verstrekt.
Uitgeoefende activiteiten (uit het jaarverslag 2023 van de secretaris):
Bestuursverslag 2023 van de Historische Kring Hoogland
Vereniging en bestuur
Vanzelfsprekend heeft het bestuur van een historische vereniging veel aandacht voor het verleden. Het doen van onderzoek naar de Hooglandse geschiedenis, het verzamelen van gegevens en die bekend maken is de kernactiviteit van de Historische Kring Hoogland.
Maar ook onderwerpen die daar niet direct mee te maken hebben, vragen de aandacht. Soms is dat min of meer gedwongen door nieuwe regelgeving, zoals de statutenaanpassing in 2021 aan de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) of de formulering van een privacybeleid in 2023 na de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast vragen ook ontwikkelingen op het terrein van digitalisering om aanpassingen van werkwijzen en procedures.
In de bestuursvergaderingen van 2023 waren dat – naast de gebruikelijke agendapunten – de onderwerpen van gesprek.
Het bestuur telt momenteel vijf leden, waarvan het merendeel de leeftijd der zeer sterken begint te naderen. Om meerdere redenen is uitbreiding en verjonging van het bestuur dringend gewenst.
In het vorige bestuursverslag is nog eens opgesomd waaruit de werkzaamheden binnen onze vereniging bestaan: het bemensen en bijhouden van het archief, bijhouden van de website, registreren van ontvangen materialen, beantwoorden van vragen over Hooglands historie, maken van verslagen, vergaderen, aanwezig zijn met de kraam bij manifestaties, organiseren van lezingen, bijhouden van de ledenadministratie en de financiële administratie, houden van lezingen en historische wandelingen, en het organiseren van de verspreiding van De Bewaarsman.
Gelukkig wordt het bestuur daarbij geholpen door Henny Roeten, die de bezorging van De Bewaarsman coördineert, en door een aantal bezorgers. Het bestuur prijst zich gelukkig met Eefje Verbeek en Marga Baas die zorgen voor een overzichtelijke indeling van ons archief. En de redactie van De Bewaarsman zorgt voor interessante en verzorgde publicaties.
Maar op dit moment komen we aan extra projecten, zoals werving van nieuwe leden, organiseren van tentoonstellingen, niet toe.
Tijdens de algemene ledenvergadering werd Peter Kok – sinds 2002 penningmeester – herkozen als bestuurslid voor een periode van drie jaar. Na de pauze gaf Ruud Hopster een overzicht van de oude boerderijen op Bieshaar: De Bieshaar, Breeland, De Hoge en De Lage Zandkamp, De Katerijst en De Tolick.
Per 31 december 2023 bedroeg het aantal leden van onze vereniging 681. In dat jaar kwamen er 34 nieuwe leden bij en er waren 18 opzeggingen.
Digitalisering
Regeren is vooruitzien en daarom is het bestuur bezig om waar nodig de vereniging
toekomstbestendig te maken. Zo is al eerder gekozen voor andere software voor onze website. Dit is overgezet van een privécomputer naar een cloudomgeving met gebruikmaking van het veel gebruikte programma WordPress. Hierdoor is de continuïteit van onze website gewaarborgd, omdat deze niet meer afhankelijk is van 1 persoon of 1 bepaalde computer. Het zou fijn zijn als er onder onze leden iemand is die het leuk zou vinden om het beheer en de redactie van onze website over te nemen van de huidige beheerder. Enige affiniteit met het onderwerp is daarbij wel gewenst. Bovendien is dhr. Martijn Roskam, als professioneel IT-er en zelf werkend met WordPress, bereid gevonden zo nodig te assisteren.
In het verlengde hiervan wordt er gewerkt aan een digitaal fotoarchief of een beeldbank, zo u wilt. Deze is inmiddels – voorzichtig – online op onze website. Het begin is er, maar er moeten natuurlijk veel meer foto’s op. Ook hier wordt gezocht naar vrijwilligers om de beeldbank verder te vullen. Het bestuur zal gegadigden graag nader informeren over het wat en hoe. Zowel voor de website als de beeldbank wordt gebruik gemaakt van betrouwbare ‘freeware’; er hoeft niet te worden betaald voor het gebruik. Een vervelende bijkomstigheid was het enige malen uitvallen van de website bij de implementatie van de nieuwe software, waardoor deze korte tijd onvindbaar was voor de bezoekers van de site, en ook het emailverkeer stagneerde. Gelukkig is dit nu achter de rug.
Een ander onderdeel van onze vereniging komt bij het toekomstbestendig maken van de vereniging eveneens in beeld; de boekhouding en de ledenadministratie. Hierbij is er een parallel te trekken met de website, namelijk ‘hoe zorgen we ervoor dat bij onverhoopte uitval (in dit geval de penningmeester) anderen het werk kunnen overnemen’. Op het moment van schrijven draait er een veelbelovende proef met een boekhoudpakket + ledenadministratie dat, net als de website in de cloud, aan onze wensen kan voldoen.
Privacybeleid
In het afgelopen jaar hebben de gesprekken over een privacybeleid voor onze vereniging geleid tot een privacyverklaring die op onze website gezet zal worden. Het gaat in die verklaring onder andere over de wijze waarop persoonsgegevens van leden worden beschermd, over de vraag wie toegang heeft tot die gegevens en welke bewaartermijnen van die gegevens in acht worden genomen.
De Hooglandse Historische Reeks
Eind december 2022 nam burgemeester Bolsius het zojuist verschenen boek Buiten de stad is niks van Ruud Hopster in ontvangst. Nog voor Kerst ontvingen alle leden een exemplaar. Enkele maanden later was de gehele oplage van 1000 exemplaren verkocht. Daarop is besloten tot een volgende oplage van 200 stuks. Het boek blijkt, met name in families die in het beschreven gebied gewoond hebben, een groot succes.
De Bewaarsman
Met de eerder door hoofdredacteur Arie van den Heuvel aangekondigde nieuwe rubrieken in De Bewaarsman (Wie weet hier iets van? – Uit het fotoalbum van … – Waar zijn ze gebleven?) is een begin gemaakt in het april- en augustusnummer.
Het jaar 2023 bood een flinke hoeveelheid lezenswaardige teksten: 152 pagina’s Bewaarsman. Vijf jaar eerder waren dat er nog maar 104.
Daarnaast verscheen er een mooi uitgevoerd en lezenswaardig themanummer van 96 pagina’s De Roomsche Drankweer 1904-1939 van de hand van Piet Smink.
Historische activiteiten
- Op 13 mei hielden Peter Kok en Ruud Hopster een historische wandeling (Rondje Schothorst) voor leden die een jaar eerder verhinderd waren.
- Op 27 juni vertelde Peter Kok ter plekke over de Sint-Martinuskerk tijdens de klassendag van de basisschool De Brede Hei
- Tijdens de Open Monumentendag op 9 september was Peter Kok aanwezig bij de openstelling van de Sint-Martinuskerk
- De Historische Kring Hoogland was aanwezig met een stand op het Dorpsfeest op 16 en 17 september.
- Peter Kok en Ruud Hopster zorgden op 23 en 24 september voor vier historische wandelingen in en rond de wijk Bieshaar. Tachtig belangstellenden wandelden mee.
- Op 9 oktober werd Ruud Hopster tijdens het Literair Diner in De Faam door Guido de Wijs geïnterviewd over het boek Buiten de stad is niks.
- Op 19 oktober hield Carolina Lenarduzzi een lezing in Concordia over haar boek Katholiek in de Republiek, de belevingswereld van een religieuze minderheid 1570-1750. Er waren ruim veertig belangstellenden.
- Op 15 december hield Ruud Hopster een lezing over Hoogland in de 19e eeuw voor veertig belangstellenden in de bibliotheek in De Neng.
Financieel verslag 2023
Verlies- & Winstrekening 2023 en begroting 2024 | ||||
Opbrengsten | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 | Begroting 2024 | Rek.nr. |
Ledencontributies | 10.000,00 | 10.150,00 | 10.200,00 | 8000 |
Diverse Opbrengsten | 75,00 | 79,93 | 80,00 | 8020 |
Boek “Buiten de stad is niks” | 3.750,00 | 4.766,50 | 450,00 | 8010 |
Boek ‘Waar Gebeurd” | 75,00 | 60,00 | 180,00 | 8011 |
Boek “Bevrijding” | 94,07 | 100,00 | 8012 | |
Verkoop overige boeken | 53,50 | 50,00 | 8015 | |
Giften | 100,00 | 326,50 | 250,00 | 8025 |
Subsidies en sponsoring | 0,00 | 100,00 | 8026 | |
Tankstation Peut | 75,00 | 31,24 | 35,00 | 8027 |
Buurtbudget Hoogland | 0,00 | 445,00 | 0,00 | 8028 |
Rabo Club Support | 700,00 | 1.014,01 | 1.000,00 | 8029 |
Rente Spaarrekening | 5,00 | 142,35 | 175,00 | 8050 |
Totale opbrengsten | 14.780,00 | 17.163,10 | 12.620,00 | |
Kosten | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 | Begroting 2024 | Rek.nr. |
Verenigingsblad De Bewaarsman | 7.500,00 | 4.776,38 | 4.800,00 | 4000 |
Overige publicaties | 0,00 | 4.588,90 | 0,00 | 4010 |
Distributie | 1.000,00 | 1.417,37 | 1.000,00 | 4740 |
Ledenbijeenkomsten | 1.500,00 | 1.484,20 | 1.500,00 | 4100 |
Administratie en algemene kosten | 650,00 | 129,40 | 400,00 | 4810 |
Onkostenvergoedingen | 275,00 | 550,00 | 550,00 | 4060 |
De Neng – consumpties | 125,00 | 207,40 | 250,00 | 4335 |
Representatie | 0,00 | 67,49 | 70,00 | 4520 |
Bankkosten | 0,00 | 215,16 | 220,00 | 4550 |
Documentatie | 50,00 | 79,99 | 80,00 | 4500 |
Promotie, werving | 325,00 | 133,65 | 400,00 | 4525 |
Telefoon en internet | 0,00 | 174,09 | 175,00 | 4750 |
St. Kapel v Coelhorst (sponsoring) | 100,00 | 0,00 | 100,00 | 4510 |
Drukkosten ‘Buiten de stad’ | 3.316,66 | 4.642,80 | 0,00 | 4020 |
Drukkosten “Waar Gebeurd” | 0,00 | 83,70 | 0,00 | 4030 |
Drukkosten “Bevrijding” | 0,00 | 0,00 | 35,00 | 4031 |
Huur dorpshuis De Neng | 1.689,36 | 1.791,14 | 1.850,00 | 4850 |
Totale kosten | 16.531,02 | 20.341,67 | 11.430,00 | |
Resultaat | -1.751,02 | -3.178,57 | 1.190,00 | |
Balans 2023 | ||||
Omschrijving | Activa | Passiva | Rek.nr. | |
Betaalrekening Rabobank | 1.623,49 | 1010 | ||
Spaarrekening Rabobank | 16.521,06 | 1011 | ||
Voorraad boeken “Buiten de stad” | 1.998,36 | 1100 | ||
Voorraad boeken “Waar Gebeurd” | 2.266,30 | 1101 | ||
Voorraad boeken “Bevrijding” | 441,57 | 1102 | ||
Nog te ontvangen rente | 142,35 | 1200 | ||
Vooruit ontvangen contributie 2024 | 8.040,00 | 1261 | ||
Eigen vermogen 2022 | 18.131,70 | 1400 | ||
Eindresultaat 2023 | -3.178,57 | 9998 | ||
Eigen vermogen 2023 | 14.953,13 | 1400 | ||
22.993,13 | 22.993,13 |